Social Selling, miten hyödynnän myynnissä?

Social-Selling.jpgTämä Laura Pääkkösen kirja on tarkoitettu myyjille ja asiantuntijoille, jotka haluavat kehittyä paremmiksi myynnissä ja jotka palvelevat asiakkaita siellä missä he vaikuttavat.

Hakukoneet, kuten Google ja sosiaalinen media ovat muuttaneet tapojamme hankkia tietoa tuotteista ja palveluista. Verkossa on helppo vertailla tuotteita ja painoarvoa päätöksenteossa annetaan suosituksille ja verkostomme näkemyksille.  Ihmiset ovat nykyään edenneet ostoprosessissa jopa ostopolun puoleenväliin, ennen kuin on tarvetta keskustella ratkaisusta myyjän kanssa. Tämän lisäksi kun vielä ihmisten kiinnisaaminen puhelimella on jo tutkimustenkin perusteella hankaloitunut (joka 18 puhelu tuottaa tuloksen), niin tekemällä myyntiä samalla tavoin kuin ennen emme voi saada tulevaisuudessa kuin heikompia tuloksia.

Ratkaisuna sosiaalinen myynti

Yksinkertainen määritelmä sosiaaliselle myynnille on: Tapa ja toimintamalli, jolla menestyvät myyjät kommunikoivat asiakkaidensa kanssa, tuottamalla sisältöä ja vastaamalla asiakkaan kysymyksiin. Sosiaalinen myynti on osa myyntiprosessia ja kyse on suhteiden ja luottamuksen rakentamisesta eri verkostoissa.

Sosiaalinen myynti rakentuu vuorovaikutuksen, verkostojen ja asiakasymmärryksen varaan

Myynnissä on edelleen tärkeintä keskittyä vaan ja ainoastaan asiakkaaseen. Miten voimme jatkuvasti parantaa kykyämme auttaa asiakasta löytämään ongelman/tarpeen ja ratkaista se parhaalla mahdollisella tavalla. Kaupankäynnin edellytyksenä on luottamus, joka syntyy aktiivisessa vuoropuhelussa ja kuuntelussa. On tärkeää olla niissä forumeissa ja keskusteluissa joita asiakkaasi käy turuilla ja toreilla ja online.

Nykyään verkostojen rakentaminen on nopeampaa ja ketterämpää kuin aikaisemmin. Twitterissä tai LinkedInissä (jossa on reilusti yli miljoona suomalaista) voit lähestyä ja puhutella lähes ketä vaan – raja-aitoja ei enää ole. Pitkät seminaarit ja käyntikorttien vaihdot verkostojen luomiseksi alkavat olla historiaa.

Olemalla läsnä siellä missä nykyiset ja potentiaaliset asiakkaasi jo ovat ja käyvät keskustelua tarpeistaan, haasteistaan ja palvelun tarjoajista voit kasvattaa omaa asiakasymmärrystäsi.

Miten pääsen alkuun?

  1. Panosta Linkedin profiiliin. Hanki ammattilaisen ottama kuva.Tee tiivis ja asiakkaitasi varten kirjoitettu profiiliteksti osaamisestasi ja kokemuksestasi. Pyydä suosituksia asiakkailta, kolleegoilta, yhteistyökumppaneilta.
  2. Jaa osaamistasi netissä. Kirjoita blogiteksti tai mielenkiintoa herättävä teksti omalta osaamisalueeltasi tai toimialaltasi. Mene rohkeasti kommentoimaan toisten kirjoituksia. Sokka irti!
  3. Palvele ja auta. Pyyteetön auttaminen jättää muistijälkiä ja tuo asiakkaita luoksesi.
  4. Lue artikkeleita sosiaalisesta myynnistä ja kirja Social Selling.

Itse olen ottanut ensi askeleita sosiaaliseen myyntiin. Kirja pisti ajattelemaan omaa toimintaani verkossa ja antoi selkeitä steppejä edetä osaavammaksi palvelijaksi sosiaalisessa mediassa.

Tuomas Jäntti