Unelmoimme usein hetkessä ja heittelemme ajatuksia tuuleen. Kuitenkaan emme syvällisemmin ajattele tai suuntaa omaa toimintaamme näiden unelmien saavuttamiseksi. Kun unelmamme vaihtuvat nopeaan tahtiin, alitajuntamme ja toimintamme eivät kerkeä työstämään polkua unelmien luo kuin pienen alkusysäyksen verran. Usein vielä suggestiomme itsemme negatiivisilla ajatuksilla, kun petymme siitä, etteivät unelmat tipu kuin itsestään syliimme. Uskomme onneen ja käymme ostamassa lottokupongin ja jälleen vahvistamme pettymyskierrettä kokemuksella, jossa asiat ole hallinnassamme.

Miten sitten meidän tulisi toimia? Luonnollisesti pitkäjänteisyys ja asioiden pilkkominen on tähän avain. Jim Rohn antaa hyvän työkalun kirjassaan 7 strategies for wealth & happiness. Hän toteaa kirjassaan: ”Jos et listaa kirjallisesti tavoitteitasi elämässäsi, on erittäin todennäköistä, että pankkitilin saldosi on korkeintaan muutamia satasia.”

Ota siis päiväkirjasi esiin ja siihen tyhjä sivu. Aseta otsikoksi pitkän aikavälin tavoitteesi (1-10v). Seuraavaksi tavoitteesi on seuraavan 12 – 15 minuutin aikana kirjoittaa paperille mitä unelmoit saavuttavasi seuraavan kymmenen vuoden aikana. Tavoitteena meillä on saada paperille ainakin viisikymmentä merkintää. Tässä kohtaan kirjaa lyhyesti – tyyliin BMW – jos unelmoit autosta. Vasta myöhemmin mennään yksityiskohtaiseen kuvaukseen. Avuksi ajattelullesi alla oleva lista:

 

  1. Mitä haluan tehdä?
  2. Kuka haluan olla?
  3. Mitä haluan nähdä?
  4. Mitä haluan omistaa?
  5. Minne haluan mennä?
  6. Mitä haluan jakaa?

 

Vastaa tässä kohtaa lyhyesti ja ytimekkäästi.

Seuraavaksi kirjoita jokaisen unelman viereen numero, joka määrittää miten kauan uskot unelman saavuttamisen kestävän. Eli 1, mikäli saavutat sen vuodessa; 3 mikäli kestää kolme vuotta; 5 viisi vuotta ja lopuksi 10 vuotta.

Ovatko unelmasi balanssissa? Määritä sopiva määrä tavoitteita sekä seuraavalla vuodelle, että pitkän aikavälin tavoitteita. Tavoitteiden balanssi ja moninaisuus on meille henkisesti tärkeää. Saavuttamalla nyt yhden unelman, meillä on seuraava askelma valmiina kirjattuna. Unelmoimme yhä uudelleen, ja kasvumme ja matkamme jatkuvat koko ajan. Apollo-astronauttien yksi unelma – kuuhun ja takaisin – johti heidät matkan jälkeen vakaviin henkisiin ongelmiin; elämä oli sisällötöntä maahan paluun jälkeen, kun unelma oli toteutettu.

Nyt kun sinulla on lista, valitse jokaisesta kategoriasta (1 vuosi, 3 vuotta, 5 vuotta ja 10 vuotta) neljä tärkeintä tavoitetta. Kuvaa ensin hyvin yksityiskohtaisesti nämä tavoitteet. Miltä ne näyttävät, tuntuvat, tuoksuvat ja maistuvat. Sen jälkeen listaa vielä miksi haluat saavuttaa nämä tavoitteet. Tässä huomaat onko unelmasi vain ohimenevä haihatus vai jotain todellista, jota haluat saavuttaa.

Kun sinulla on nämä 16 tavoitetta paperilla hyvin kuvattuna ja perusteltuna, kopioi ne erilliselle paperille tai keskiaukeamalle päiväkirjaan, jolloin voit kantaa niitä jatkuvasti mukavasti. Palaa tavoitteisiin viikoittain ja katso, että teet asioita niiden eteen. Arvioi myös tavoitteiden oleellisuus; ovatko ne edelleen unelmiasi.

Domino effectLyhyen aikavälin tavoitteet päivästä vuoteen ovat myös tärkeitä. Ne luovat sinulle uskoa itseesi ja tulevien tavoitteiden saavuttamiseen. Nämä tulee olla laitettuna päiville, viikoille ja kuukausille. Lähtökohtaisesti lyhyen aikavälin tavoitteiden tulisi olla linjassa pitkäaikaisten tavoitteiden kanssa, jolloin ne tukevat toisiaan. Gary Kellerin ja Jay Papasanin  The One thing -kirjan filosofia täydentää mielestäni Rohnin ajatusta mallikkaasti. Siinä tavoitteet linjataan jonoon kuten dominopalaset. Kirjassa kuvaillaan, kuinka lyhytaikaiset tavoitteemme työskentelevät pitkäaikaisten tavoitteidemme eteen. Mikä on se asia, jonka tekemällä saat oman elämäsi dominoefektin aikaan?

Ota siis vaikka yksi 10 vuoden tavoitteesi tarkasteluun. Mitä tämän toteutuminen tarkoittaa viiden vuoden rajapyykillä? Entä kolmen? Pystytkö paloittelemaan tekemisen tulevalle vuodelle eri kuukausille niin, että kuluvan vuoden jälkeen olet suorittanut tarvittavan kolmanneksen tästä kolmen vuoden tavoitteesta? Nyt kun olet jakanut tekemisen kuukausille, sinulla on myös olemassa selkeä tarkistuslista, johon voit palata kuukausittain. Itselläni tämä lista on strukturoitu Exceliin ja päivittäinen ideoiden keräilylista Evernoteen, jolloin se on aina kätevästi puhelimessa mukana.

En malta olla ottamatta vielä kolmannen gurun ajatusta täydentämään tätä kokonaisuutta, sillä Jari Sarasvuo tiivistää yksinkertaisen tyylikkäästi unelmien toteuttamisen seuraavaan kaavaan.

Nyt – Sit –Mut

nyt-mut-sitSarasvuon mukaan voimme aloittaa ponnistamisen vain sieltä, missä olemme nyt. Tunne siis se alusta, mistä ponnistat ja mitkä ovat resurssisi. Määritä mihin olet ponnistamassa, sillä et voi rakentaa siltaa, ellet tiedä minne olet menossa. Kun asetat tavoitteitasi, ota sopivia askeleita. On parempi saavuttaa 50 % tavoite 100 prosenttisesti, kuin 100 % tavoite 50 prosenttisesti. Vaikka tulos on laskennallisesti sama, niin toisessa sinulla on virtaa ja positiivinen onnistumisen nälkä. Jälkimmäisessä tilanteessa olet vuorostaan epäonnistunut ja energiasi ovat kadoksissa. Näin Jarin kuuluisa lause: ”vähän liian vähän, on paljon paljon enemmän kuin vähänkin liian paljon”, nousee oikeuksiinsa.

Sarasvuon kaavan mut-kohta merkitsee muutoksen haastetta sekä mahdollisia vastoinkäymisiä. Tätä vasten tulee rakentaa portaat eli stepit – tai Jarin sanoin tingit – jotka toteuttamalla otamme askeleet päämääräämme.

 

Itselleni näiden herrojen opit ovat olleet merkittävä alkusysäys opintojen jälkeisten tavoitteiden asettamisessa. Tavoitteiden kirjaaminen, tärkeimpiin palaaminen ja mukana kantaminen pitävät kehityksen polulla. Näin pystymme myös saavuttamaan pidempiaikaisempia toiveitamme. Tavoitteet eivät luonnollisesti ole koko totuus vaan tarvitsemme tahdonvoimaa, tapoja ja kärsivällisyyttä. Jim Rohn summaakin hyvin: “Todellinen arvo tavoitteiden saavuttamisessa ei ole unelmien toteuttaminen, vaan se, että sinusta tulee henkilö, joka kykenee saavuttamaan tavoitteita.”

 

Sami Suominen

 

Napoelon Hill: Think and grow rich, Jeremy P Tarcher 2005 (Original written 1937)

Jim Rohn: The Five Major Pieces to the life puzzle, Dickinson press 1991

John C. Maxwell: Failing Forward, Thomas Nelsons Inc 2000

Gary Keller and jay Papasan: The One Thing, Bard Press 2013

Lauri Järvilehto: Upeaa Työtä, Tammi 2013

www.ajattelunammattilainen.fi: Kalastaja tarina, http://ajattelunammattilainen.fi/2010/03/12/nyt-vai-elakkeella/

Vinkkaa kaverille!Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedInEmail this to someone

vaikuta-tunteisiinVaikuta tunteisiin on kirja, joka kertoo tunteista ja niihin vaikuttamisesta. Kirjan kirjoittanut Jarkko Rantanen on tunteisiin erikoistunut psykologi ja valmentaja. Hän työskentelee perustamansa Tunneakatemian päävalmentajana. Aihe on erittäin tärkeä meille kaikille mm. seuraavista syistä:

  • Tunteet vaikuttavat monella tapaa ihmisten suorituskykyyn. Tyytyväiset työntekijät tuottavat 40 % enemmän liikevaihtoa kuin tyytymättömät.
  • Organisaation ilmapiiri selittää 20–30 % yrityksen liiketuloksesta. Johdon toiminta selittää jopa 50–70 % organisaation ilmapiiristä.
  • Asiakkaat kiinnittävät entistä enemmän huomiota asiakaskokemukseen eli siihen miten miellyttävältä tuntuu asiointi yrityksen kanssa.
  • Pitkään jatkuvien negatiivisten tunteiden on osoitettu lisäävän sairastavuutta.
  • Positiivisia tunteita enemmän kokevat ihmiset elävät keskimäärin pidempään.

 

Tunteet ovat tietoa ja energiaa

Tunteeseen liittyy aina jotain tietoa ja viestiä, jonka tunne haluaa meille sanoa. Se pyrkii ohjaamaan meitä johonkin tiettyyn suuntaan tai pysäyttämään meidät täysin paikalleen. Esihistoriassa luolamiehillä ja myös eläimillä tunteiden alkuperäinen tehtävä on ollut välttää vaaraa tai hakeutua kohti ruokaa, elintilaa ja suvunjatkoa. Kysy jatkossa enemmän itseltäsi kun kohtaat omia tunteitasi: mitä tämä tunne haluaa? Nostaako tunne vireystasoa, jotta jokin toiminta mahdollistuisi vai laskeeko vireystaso jotta rauhoittuisin?

Vanhan vertauksen mukaan tunteiden ja järjen suhde on kuin ratsastajalla ja elefantilla. Tunteet ovat kuin elefantti ja järkemme on kuin ratsastaja, joka yrittää hallita elefanttia. Useasti me puhumme niin kotona kuin töissä ratsastajalle vaikka meidän pitäisi puhua elefantille. Tunteisiin vaikuttamisen ydin on kytkeytyä elefanttiin eli sanot sen ääneen mitä toinen mielessään ajattelee, tällöin toinen kokee, että häntä ymmärretään. Tämä taito vaatii siis empatiaa eli kyky asettua toisen asemaan.

Miten käsittelen omia negatiivisia tunteita?

Tekniikoita käsitellä negatiivisia ja postitiivisia tunteita on useita ja niitä kokeilemalla voi löytää itselleen sopivan. Esitän alla muutaman:

Uudelleenarviointi on menetelmä jolla lievennetään negatiivista tunnetta vähentämällä sen merkitystä. Jos joku loukkaa sinua ja meinaat raivostua niin mieti ”josko hänelle on tänään vain huono päivä? ”saipahan puhuttua suunsa puhtaaksi”. Tällainen kevyt uudelleentulkinta voi olla nopea apu lievässä tilanteessa. Toinen uudelleenarviointi mekanismi on uuden merkityksen antaminen. Kehität tätä tekniikkaa kysymällä ”mitä tästä tapahtumasta opin?” Näet tilanteen harjoituksena oman loukkaantumisen käsittelyyn ja anteeksiantamisen harjoitteluun. Vielä kolmantena uudelleenarvioinnin mekanismina on käytetty huumoria.

Erityisen tehokas ja viime aikoina paljon tutkittu menetelmä hyväksyminen tarkoittaa, että kohtaat negatiiviset tunteet sellaisenaan. Kuuntelet ja tunnustelet tunnetta. Kysyt itseltäsi mitä tämä tunne haluaa? Et samastu tunteeseen ja ajatukseen vaan katsot sitä sivusta, yrittämällä millään tavalla muuttaa sitä. Voit vaikka korostaa ystävällistä suhtautumista negatiivisiin tunteisiin toivottamalla ne tervetulleeksi kuin hyvän ystävän ”Tervetuloa kiukku ja ahdistus, mitä haluaisit minulle kertoa?”

Miten vaikutan omiin positiivisiin tunteisiin?

Jos haluat lisää iloa elämääsi, kartoita täsmällisesti mitä tunteita tarkoitat? Erilaisia positiivisia tunteita on nimittäin paljon. Uteliaisuus, innostus, ylpeys, hilpeys, tyytyväisyys, myötätunto, kiitollisuus, ihailu. Tarkkaile itseäsi milloin näitä tuntemuksia esiintyy ja kun kiinnität niihin enemmän huomiota, niin ne vahvistuvat.

 

-Tuomas

Vinkkaa kaverille!Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedInEmail this to someone